[Review] JUBILEE van Versailles

Dit review is geschreven door Khalia S., exclusief voor Arlequin Photography. Het volledige krediet komt haar toe! Super bedankt dat je dit voor mij wilde schrijven! ~ Arlequin.

Album: JUBILEE
Artiest: Versailles
Release datum: 20 januari 2010
Review door: Khalia S.

JUBILEE is het eerste major album van Versailles onder Warner Music Japan. Met deze nieuwe release komen een variatie van nieuwe kenmerken en geluiden, evenals een geweldig optreden wat je aan het denken zal zetten.

De tracks op dit album wijken af van het zwaardere, symphonic metal geluid naar een zachterige, vlierige neo-klassieke stijl die Versailles nooit eerder geprobeerd heeft. Hoewel de nummers een vergelijkbaar thema van tragedie en voorbestemde romantiek hebben zijn de melodieën niet zo duister als voorgaande composities. De serie van nieuwe inspanningen zijn duidelijk merkbaar, moeilijk te missen zelfs. Je kan zelfs verbaasd zijn over de akoestische melodie in “Amorphous”, een sprookjesachtig ballad die zacht en simpel is, in tegenstelling tot de rivaliserende gitaren die ze meestal opvoeren. Daarnaast springt TERU er het meest uit met zijn martelende, krachtige en snelle composities, en de melodie die hij gecomponeerd heeft voor “Ai to Kanashimi no Nocturne” is een enorm contrast ten opzichte van zijn voorgaande werken, maar het heeft het neo-klassieke thema toch duidelijk weten te vangen. Ook niet te vergeten: KAMIJO geeft zijn positie van lyrics schrijven voor twee nummers af aan HIZAKI. Een daarvan is “Gekkakou”, welke ook gebruik maakt van Latijn. Een nieuwe stap voor Versailles. De Latijnse zang in dit nummer is erg interessant, maar ook ietwat misplaatst met uitzondering van hoe het samen gaat met de donderende melodie. Op het gebied van lyrics voegt het weinig toe, behalve de overkoepelende mysterieusheid van het nummer.

De opening track, “God Palace -Method of Inheritance-“ is zeker het sterkste nummer op JUBILEE en waarschijnlijk KAMIJO’s grootste compositie tot nu toe. Het is een episch verhaal van het album, een intimiderende en indrukwekkende 10 minuten en 30 seconden. Het nummer is opgedeeld in 4 fases: The Birth of a God, An Age of Upheaval, Destiny en The End of Eternity. De melodie past zich aan de fases aan, en de intensiteit ervan, evenals de passie en wederopstanding beschreven in de lyrics maken deze track zeker de moeite waard om te benoemen. Het duikt in de aard van de mensheid en het lijden ervan, evenals de lotbestemming, een terugkerend thema, vanuit verschillende invalshoeken en fases van het leven. Het is een paragon van kwaliteit en inspanning van ieder member. Een andere highlight van het album is de volgende track, “Ascendead Master”. Dit nummer is het meest commercieel, prachtig, maar helaas voorspelbaar. Het is catchy en slim, hetgene wat duidelijk aantrekt is de muziek video aangezien vampieren tegenwoordig een grote aantrekkingskracht hebben op de fans. Een plezierige bijkomstigheid is de gitaarsolo van een minuut lang, welke voornamelijk de nadruk legt op de kracht van rivaliserende twin gitaren.

JUBILEE is ook erg speciaal omdat het de laatste werken van bassist Jasmine You bevat, evenals zijn nagedachtenis. Zijn herinnering in het bijzonder is vastgelegd in het nummer “Serenade”, welke speciaal voor hem geschreven is. HIZAKI’s compositie is etherisch, vol van licht. Het verwerkt piano en viool in het nummer die niet alleen toevoegen aan de neo-klassieke en Chriselijke thema’s, maar ook aan het sentiment van KAMIJO’s lyrics tegenover Jasmine You, en het verlies wat de band geleden heeft. Het is een speciaal nummer, niet alleen voor Versailles, maar ook voor de fans.

Dit album, JUBILEE, staat voor een nieuwe fase van groei voor Versailles en hun originele esthetiek. Ze hebben gewaagd geëxperimenteerd met hun sound en hun talenten, en de moeite is indrukwekkend. Fans kunnen deze nieuwe kenmerken omarmen of afstoten, maar als een geheel kan JUBILEE zeker staan als een voorbeeld van totale esthetiek.