アイラク偽心 (Airaku nise kokoro) van 游彩 (Yusai)

Na het plotselinge last-minute vertrek van vocalist 唄 (Riku) in het vorige project van deze heren, ジン (ZIN), nam guitarist Luy de positie van vocalist over voor de resterende live shows die nog gepland stonden. Deze beslissing werd zo goed ontvangen dat de overgebleven members besloten om verder te gaan met Luy als vocalist, maar na het uitbrengen van een single kondigden ze aan dat ze ermee zouden stoppen, maar snel terug zouden komen met een ander project. En dat project werd 游彩 (Yusai). Voor dit project veranderde Luy zijn naam in 雨音 類 (Amane). Hun eerste release werd kort daarna aangekondigd, en na de 焔ノトモシビ (Honoo no Tomoshibi) single kon ik niet wachten om te zien wat 雨音 類 (Amane) kon doen als hij niet in de voetsporen van 唄 (Riku) hoefde te treden op het podium.

01. アイラク偽心 (Airaku nise kokoro)
02. 色暮 (Iro kure)
03. 地団駄序曲 (Jidanda jokyoku) (regular edition only)

Tracklist (DVD):
01. アイラク偽心 (Airaku nise kokoro) (MV) (limited edition only)

アイラク偽心 (Airaku nise kokoro)

(Gecomponeerd door 慶 (Yoshi), lyrics door 雨音 類 (Amane).)
Net zoals het thema van hun vorige band hebben de jongens een mix van traditionele invloed met de moderne, waardoor een nummer met een hoog tempo wordt gecreeërd dat ook nog eens verrassend vrolijk is. Desondanks is het ook erg rustgevend met 雨音 類 (Amane)’s stem die de instrumenten lijkt te leiden.
Wanneer hij de snelheid opvoert doen de instrumenten da took. In tegenstelling tot de vorige release die redelijk “veilig” was wat betreft zijn bereik gaat hij hier al snel voor goud door z’n volledige bereik te demonstreren, evenals zijn snelheid. Allen opgevoerd op een hoog niveau waardoor er een catchy upbeat nummer gemaakt wordt, welke verschillende snelheden en stijlen in een harmonieuze wijze combineert.
De muziek video voor dit nummer is heel erg kleurrijk (ondanks dat deze voornamelijk in een donker licht of binnen gefilmd is), gefilmd in en voor een tempel met vocalist 雨音 類 (Amane) in twee verschillende outfits (een “flashy” en een “normale” kimono) evenals een grote waaier. De andere members hebben ook vastgehouden aan hun bekende persoonlijke stijlen van de vorige band, maar zijn ook nu weer in matchende kleuren met hun zanger.

色暮 (Iro kure)
Het tweede nummer van deze single zet er nog een tandje bij wat betreft snelheid, maar maakt ook meer gebruik van de traditionele instrumenten voordat de gitaar, bas en drums zich bij het nummer voegen. Ondanks de hogere snelheid zijn de vocals van 雨音 類 (Amane) langzamer en erg vastberaden, het gevoel gevend wat je zou krijgen bij een montage van een martial arts film. Tegelijkertijd zijn zijn vocals erg rustgevend.
De snelheid van het nummer gaat iets omlaag na de introductie, maar blijft de vastberaden toon het gehele nummer vasthouden. Erg toepasselijk voor de soundtrack van een film, maar tegelijkertijd nog heel erg hun eigen stijl die ze al eerder getoond hadden. Alleen nu iets duidelijker uitgewerkt.

地団駄序曲 (Jidanda jokyoku)
Met gemak het snelste, maar ook het meest chaotische nummer op de single. Je zal deze alleen vinden op de regular edition. Het begint met een snel tempo en een flui van 雨音 類 (Amane) voordat zijn stijl verschillende keren verandert om verschillende scenario’s binnen het nummer te creeëren. Het beste gedeelte is absoluut de build-up van bassist 大蛇 (Orochi) voordat gitarist 慶 (Yoshi) erbij komt voor de instrumentale solo in het midden van het nummer. Met deze stijl voelt het alsof 雨音 類 (Amane) zijn kunsten heel goed heeft kunnen vertonen en daarmee heeft bewezen dat hij geen one-trick-pony die alleen in een erg beperkt bereik kan zingen is.

In z’n geheel doet deze single aan als een chronologisch verhaal met z’n drie nummers.
Ieder lid heeft zijn unieke skills kunnen vertonen zonder af te wijken van wat we gewend zijn van ze in zowel stijl als persoonlijkheid. De grootste verandering is zeker weten de zanger, en niet alleen in geluid, maar ook in het visuele plaatje. Van een ietwat maffe guitarist naar een zelfverzekerde zanger is zeker een grote stap en 雨音 類 (Amane) heeft de lat voor zichzelf daarmee erg hoog gelegd.
Persoonlijk kijk ik erg uit naar hun toekomstige werken, al is het maar om te zien hoe ver ze het neo-tradtional thema kunnen vertolken zonder dat het zichzelf herhaalt of saai wordt. Ik heb zeker van deze single genoten, maar ik heb er dan ook naar uitgekeken sinds deze samen met de preview aangekondigd werd.

Final score: 85/100

Artiest: 游彩 (Yusai)
Release: アイラク偽心 (Airaku nise kokoro) (single)