[Review] 水屑となりて (Mikuzu to narite) van 游彩 (Yusai)

Nadat 唄 (Riku) zich plotseling terugtrok van ジン (ZIN) was het 雨音 類 (Amane) die de positie van vocalist voor z’n rekening nam, maar het lijkt echt alsof deze band een vloek op zich heeft, aangezien voor de officiële release van deze single het dit keer 雨音 類 (Amane) is die verdwenen is. Zonder ook maar een spoor achter te laten.
In de tussentijd zijn de overage leden gedwongen hem van zijn positie als vocalist te ontslaan, waardoor ze zonder zanger kwamen te zitten. Ze zullen hun live schema voortzetten net zoals ze de vorige keer gedaan hebben, maar ze hebben ook laten weten dat ze na deze tour data stoppen met 游彩 (Yusai)…

01. 水屑となりて (Mikuzu to narite)
02. 無情なる輪廻 (Mujōnaru rinne)
03. 埋葬エゴイズム (Maisō egoizumu) (regular edtion only)

Tracklist (DVD):
01. 水屑となりて (Mikuzu to narite) (MV) (limited edition only)

水屑となりて (Mikuzu to narite)

(Gecomponeerd door 慶 (Yoshi), lyrics door 雨音 類 (Amane).)
We beginnen meteen sterk. De titelsong voor deze single vertaalt het gevoel van bewegend water heel erg goed in muziek vanaf het moment dat het begint. En degene die de macht heeft over dit water is niemand minder dan雨音 類 (Amane). Zijn vocals lijken weer de leider te zijn voor welk ritme de instrumentals vasthouden om hem bij te staan in dit nummer. Een nummer wat je vanaf het begin tot het einde meeneemt op een reis en je precies laten zien wat wild water rafting inhoudt. Maar dan zonder het natte pak.
De muziek video geeft het idee van water ook heel erg goed weer met de kleuren van de outfits van de members, maar ook de stijl van de hoed die vocalist 雨音 類 (Amane) zo nu en dan op heeft past er ontzettend goed bij.

無情なる輪廻 (Mujōnaru rinne)
Met een iets langzamere start dan z’n voorganger heeft dit nummer een duidelijk aanwezige bas, iets wat de andere nummers die de band tot nu toe gemaakt heeft nog niet hebben laten zien. Hoewel de instrumenten meestal iets sneller zijn dan de vocals hebben deze toch een rustgevende invloed, ook ditmaal weer het achterliggende idee van water overbrengende. Ook wordt hier de bovengrens van 雨音 類 (Amane)’s bereik getoond, evenals een hint van vibrato door het hele nummer die je echt doet afvragen waarom ze deze stijl niet eerder gebruikt hebben aangezien beiden heel erg goed bij elkaar passen, zeker met de snelheid die de insrumenten in dit nummer aanhouden. In z’n geheel is dit nummer best simple op het gebied van de instrumenten en er wordt niet echt gebruik gemaakt van de traditionele instrumenten, maar het is catchy op z’n eigen manier.

埋葬エゴイズム (Maisō egoizumu)
(Gecomponeerd door 大蛇 (Orochi), lyrics door 雨音 類 (Amane).)
Het laatste nummer voor deze review is wederom alleen terug te vinden op de regular edition, en het eerste 游彩 (Yusai) nummer dat gecomponeerd is door bassist 大蛇 (Orochi)! Een erg leuke verrassing, gezien de traditionele instrumenten hier hun terugkeer maken in dit vastberaden nummer. Ze domineren zelfs de vocals van 雨音 類 (Amane) hier en daar, maar op een goede manier. Dit verrassende upbeat nummer heeft een erg sterke bas erdoorheen lopen waardoor dit nummer ook een unicum is in het portfolio van 游彩 (Yusai). Op de best mogelijke manier. Het is ook erg leuk om te horen dat een basgitaar zo centraal staat in een nummer terwijl deze toch subtiel blijft. Een erg goede keuze, en een zeer toepasselijk einde van deze single.

Het is erg jammer om te weten dat dit de laaste release van 游彩 (Yusai) zal zijn. Ik heb echt van hun werk genoten, van het begin tot het einde, en ik kan geen nummer of single aanwijzen die ik het leukste vond aangezien ze allemaal op hun eigen manier uniek waren, en om iemand met zoveel talent zo hard te zien vallen is hartverscheurend. Zeker aangezien er geen informatie is over 雨音 類 (Amane). Niet eens van de andere leden. De band had het goed voor elkaar zolang als het duurde, en ik hoop echt dat de leden, inclusief 雨音 類 (Amane), in de toekomst een project vinden wat ze echt hun eigen kunnen noemen.
Desondanks staat deze single absoluut naast z’n twee voorgangers. Je moet het genre leuk vinden om hun muziek leuk te vinden, maar er is weinig tot niks waar ik ook echt kritiek op kan leveren op het gebied van skills van ieder lid. Ze zijn erg goed op te hoogte van het kennen en kunnen van elkaar en houden hier ook rekening mee bij het schrijven en opnemen van nummers, wat resulteert in muziek die alleen zij op kunnen voeren op de manier waarop ze dat doen.

Final score: 85/100

Artiest: 游彩 (Yusai)
Release: 水屑となりて (Mikuzu to narite) (single)