[Review] 斑 (Madara) van 浅葱 (ASAGI)

Wanneer de meeste mensen de naam ASAGI horen denken ze meteen aan de vocalist van de visual kei band D, en in dit geval is dat ook geen uitzondering. Alleen praten we nu niet over een release van D, maar van ASAGI als solo artiest.
Wist je dat ASAGI zijn eerste solo single, Corvinus, in 2006 heeft uitgebracht, en dat de tweede single Seventh Sense/屍の王者/アンプサイ (Seventh Sense/Shikabane no Oja/Ampusai) in september 2016 uitgebracht is? Na deze twee singles heeft hij zijn solo activiteiten stopgezet en in plaats daarvan z’n aandacht gericht op het werken als designer, parfumist en natuurlijk zijn rol als de zanger van D.
Voor dit album heeft hij hulp gekregen van andere muzikanten uit het visual kei genre, maar ook uit de traditionele hoek. Ze spelen allemaal moderene en tradtionele instrumenten (zoals gitaar, bass en drums, maar ook shamisen, koto en taiko) terwijl ASAGI zelf de regie heeft over het componeren en de lyrics voor het album. Alle members van D verschijnen ook in verschillende nummers met hun bekende instrumenten, maar andere artiesten zijn bijvoorbeeld SUGIZO (Luna Sea), Shinya (Dir en grey), Leda (Far East Dizain), MiA (MEJIBRAY) yo-ka (DIAURA), Sakito (NIGHTMARE), Jui & JUN (beiden GOTCHAROCKA) en vele anderen uit het visual kei genre. De andere instrumenten worden bespeeld door o.a. Ikuro Fujiwara, Sho Tomoda, Yasymori Sakurazawa, Fumiko Kai en Misako Arameki.
Er is een enorme lijst met iedereen die meegeholpen heeft aan dit album, en die kun je terugvinden op zijn eigen website.

Tracklist:
01. 天地行き来る小船 (Tenchi iku kuru kofune)
02.
月界の御子 (Tsuki-kai no miko)
03.
畏き海へ帰りゃんせ (Kashikoki umi e kaerya n se)
04.
花雲の乱 (Hanagumo no ran)
05.
隠桜 (Komo sakura)
06.
螢火 (Keika)
07.
大豺嶽(おおやまいぬだけ)〜月夜(つくよ)に吠ゆ〜 (Dà chái yuè (O oyama inu dake)~tsukiyo (tsuku yo) ni hoe yu~)
08.
冬椿 〜白妙の化人〜 (Fuyutsubaki ~shirotae no kenin~)
09.
白面金毛九尾の狐火玉 (Hakumenkonmōkyūbinokitsune hidama)
10.
鬼眼羅 (Guǐ yǎn luó)
11.
雲の通ひ路 (Kumo no kayohiji)
12.
妖刀玉兎 (Yōtō gyokuto)
13.
物の怪草子 (Mononoke sōshi)
14.
アサギマダラ (Asagimadara)

Inmiddels al een aardig tijdje geleden is de muziek video voor 月界の御子 (Tsuki-kai no miko) tevoorschijn gekomen op het officiële YouTube kanaal van D, als teaser voor het “eerste solo album” van ASAGI. Zoals de video al suggereert heeft het album een sterke traditionele invloed (denk hierbij aan oudere werken van D zoals  桜花咲きそめにけり (Ouka saki some ni keri), maar dan met een moderne twist. Deze twee elementen gecombineerd met ASAGI’s bekende lange noten was een mooie preview van wat er te wachten stond met de rest van het album.

De snelheid van het album gaat op en neer met de verschillende nummers. Sommige zijn sneller van tempo, maar je zal ook wel eens een ballad of ballad-achtig numemr tegenkomen. Evenals (soms behoorlijk krachtige) moderne gitaren die zich prachtig samenvoegen met de traditionele shamisen (een traditionele Japanse gitaar), koto (een snaarinstrument die recentelijk weer populair lijkt te worden) en taiko (in Japan verwijst het woord “taiko” naar elke soort drum, maar buiten Japan wordt het gebruikt voor de traditionele wadaiko drums, en dit instrument bedoel ik nu ook). In sommige nummers zijn deze elementen duidelijker aanwezig dan in anderen, maar als je even goed luistert hoor je dat ze vaker gebruikt worden dan je wellicht aanvankelijk dacht.

ASAGI heeft al zijn kennis en kunde als vocalist/performer gecombineerd als componist in dit album, en degenen die bekend zijn met het werk van D zullen hier veel bekende elementen in terug horen, zeker als je naar D’s recente release 愚かしい竜の夢 (Orokashī ryū no yume) geluisterd hebt.
Vergeleken met zijn solo werk in 2006 en 2016 is dit album een behoorlijke omslag van genre, hoewel  大豺嶽(おおやまいぬだけ)〜月夜(つくよ)に吠ゆ〜 (Dà chái yuè (O oyama inu dake)~tsukiyo (tsuku yo) ni hoe yu~) me wel doet denken aan de stijl die hij in 2006 gebruikte. De eerste single had een meer duistere atmosfeer dan dit album als een geheel, en deze is zeker meer gebasseerd op een groot verhaal dan het voorgaande werk.

Als je nog niet echt bekend bent met het zogenaamde “neo-traditional” genre van Japan en je je best een keer in het diepe wil storten dan is dit album een erg goede stap om mee te beginnen. Vanwege de mooie mix van de moderne en traditionele instrumenten krijg je een uniek geluid dat voor beide genres bekend blijft. In z’n geheel heeft het album een behoorlijk tempo (voornamelijk door de verschillende gitaristen die snelle riffs bijdragen), maar het zal hier en daar ook wat rustiger zijn met meer melodische stukken of zelfs een geheel nummer, maar daarna wordt het tempo meteen weer opgepakt.
De instelling dat dit album een typische klassieke Japanse invloed heeft zal absoluut niet beloond worden, aangezien het meer een rock opera is, maar er is zelfs een nummer met een metal-achtig tintje (ik ga je alleen niet vertellen welke dit is, dat moet je zelf uitzoeken als verrassing!).
Mocht dat nog niet overtuigend genoeg zijn: er zijn genoeg bekende en populaire artiesten die hun skills uitgeleend hebben aan ASAGI voor dit album en hij heeft alles weten te combineren op een manier dat het voor allerlei genres interessant blijft. Dat alleen is al een complimentje waard, denk je niet?

Final score: 85/100

浅葱 (ASAGI)
Release: 斑 (Madara) (album)