[Review] GRAVITY van TRNTY D:CODE

Nadat KILLANETH uit elkaar ging aan het eind van 2016 waren vocalist 丐 (Kai) en drummer 39 vrij snel in het opzetten van een nieuw project onder de naam TRNTY D:CODE, welke debuteerde in april 2017. Voor iedereen buiten Japan was er een hoop mysterie rond dit project omdat hun live shows niet beschikbaar waren voor buitenlandse fans. Dat geldt dus ook voor mij. Ik woon niet in Japan en ik kan er ook niet zomaar even naartoe, dus het eerste officiële teken van leven wat ik van TRNTY D:CODE hoorde was de aankondiging van de reboot en de eerste single GRAVITY, welke uitgebracht zou worden op 31 januari 2018.
Samen met deze aankondiging kwam de introductie van twee nieuwe leden: SHiO (ex-LOVE LOCK als KAI) als gitarist en MST (ex-THE DC als miki) als bassist, en 39 die zijn naam veranderde in saku en zijn rol veranderde van drummer naar manipulator.
De band heeft getekend bij het label KEIOS ENTERTAINMENT, het label dat gestart is door de van oorsprong Zweedse muzikant YOHIO, voornamelijk bekend van zijn werk met Seremedy en DISREIGN.

01. GRAVITY
02. No PAIN No GAIN
03. 喰row (regular edition only)

Tracklist (DVD):
01. GRAVITY (MV) (limited edition only)

GRAVITY

(Gecomponeerd door SHiO, lyrics door 丐 (Kai).)
Zodra het nummer begint weet je dat je niet kan verwachten wat de heren voorheen in hun carriéres gedaan hebben. Hoewel er bekende elementen zijn zoals bijvoorbeeld de zangstijl van 丐 (Kai) is er zeker een hoop nieuws om te verwerken vanwege het manipuleren/programming aspect van het nummer. Het zet 丐 (Kai)’s vocal kunsten wel centraal in zowel zijn zang als zijn grunts en growls, maar er is ook wat ruimte gevonden om met de autotune te spelen om hem een derde geluid te geven. Er zijn elementen van rock, metal, hiphop en programming, waardoor alles samen komt als een nummer met een behoorlijk tempo die dient als een melodische opener van deze single.

No PAIN No GAIN
Het programming-thema wordt vrolijk voortgezet in het tweede nummer, welke een zwaardere stijl van vocals heeft door 丐 (Kai)’s screams en grunts totdat het een meer melodisch gedeelte bereikt rond de eerste minuut. Het keert vervolgens snel terug naar het vorige thema, maar rond 2:20 wisselen we weer waar het uitstrekt tot ongeveer 3 minuten met Engelstalige lyrics. No PAIN No GAIN eindigt wat abrupt met de titel van het nummer als het laatste wat je zal horen.

喰row
Het minst beïnvloed door programming is “喰row”. Het is een echt rock ballad nummer met een hoger tempo maar met rustigere vocals. Je zal hier en daar wel een brul tegenkomen, evenals nog wat autotune. Het doet me bijna denken aan een KPop nummer in een gedeelte ervan, ha. Maar voordat je denkt dat dit het nummer is waar je snel op de “volgende” toets moet drukken: er is ook een krachtiger rock gedeelte op ongeveer driekwart van het nummer. Het is met gemak het vrolijkste nummer van de single!

GRAVITY is zowel bekend als nieuw gebied voor fans die bekend zijn met de vorige activiteiten van de leden. Het is een single met een behoorlijk tempo en verschillende stijlen die gecombineerd worden op de unieke manier die de naam TRNTY D:CODE heeft gekregen.
Als je geen fan bent van het programming genre of een sterke invloed daarvan als storend beschouwd is dit niet de single voor jou. De muziekvideo van GRAVITY is een aardig voorbeeld van wat je kan verwachten van deze single, en vanwege de sterke invloed van het programming die niet echt gebruikt wordt in het huidige visual kei genre kan het even wennen zijn. Maar laat je niet teveel afschrikken: misschien is het wel de single waar je altijd van gedroomd hebt!
Als een leuke trivia: de leden zijn geen fan van de visual kei wereld, maar ze vinden de mode ervan wel leuk. Misschien was dit hun reden om te proberen iets volledig unieks neer te zetten?

Final score: 70/100

TRNTY D:CODE