[Review] 人間を被る (Ningen wo Kaburu) van DIR EN GREY

Afgelopen januari bracht DIR EN GREY hun meest recente greatest hits album “VESTIGE OF SCRATCHES” uit. Een album waarvoor ze maar liefst 44 nummers uit hun carriére geselecteerd hebben op basis van de wensen van de fans. Dit alles om de 20e verjaardag van de band te vieren. Daarnaast zijn drie van deze nummers ook nog eens speciaal voor deze release opnieuw opgenomen.
Hoewel iedereen erg uitkeek naar dit greatest hits album konden fans niet wachten om nieuwe muziek van de band te horen. Het antwoord hierop is de nieuwe single “人間を被る“ (Ningen wo Kaburu). Deze single bevat een gloednieuw nummer, een re-recording van een van hun allereerste nummers, en een live nummer. De single werd uitgebracht in vier verschillende versies waarvan sommigen alleen een CD zijn, en anderen hebben een DVD of een Blu-ray disc met beelden van verschillende live nummers opgenomen tussen 2014 en 2017 en in-studio beelden van de opnames.
Vandaag gaan we het echter beperken tot de “regular edition”, welke alleen de CD met de drie nummers bevat.

01. 人間を被る (Ningen wo Kaburu)
02. ASH
03. 詩踏み (Utafumi) [LIVE]

Voor degenen die al bekend zijn met het recentere werk van DIR EN GREY is deze single precies wat je van de band zou verwachten. Ondanks dat hun genre meestal ingedeeld wordt in het “heavy metal” hokje spreekt de band veel meer aan dan alleen dat kleine stukje vanwege hun voornamelijk experimentele sound dat wereldwijd gemakkelijk geaccepteerd wordt. Het is daarom ook geen verrassing dat DIR EN GREY altijd wel een aardig publiek weet te trekken, zowel in Europa en Amerika als hun thuisbasis Japan.

人間を被る (Ningen wo Kaburu)
In z’n geheel is het nummer erg stevig en een geweldig voorbeeld van hoe goed de vijf heren van de band daadwerkelijk op elkaar afgestemd zijn. Kyo’s vocals variëren van lange, hoge noten tot laag gebrul en screams, maar desondanks is het een erg prettig nummer om naar te luisteren. Hoewel het een hoger tempo heeft en aan de zwaardere kant van het spectrum ligt is het ook heel erg melodieus, en zeker een product van jarenlange ervaring met muziek en met elkaar. De heren hebben gevonden wat ze zelf leuk vinden, maar ook waar ze goed in zijn, en dit alles is zeker terug te horen in dit nummer.

ASH
De originele, eerste versie van ASH werd uitgebracht in 1998, dus het is niet echt een verrassing dat specifiek dit nummer op deze single verschenen is gezien het hele “20 jaar DIR EN GREY” thema dat we dit jaar een beetje hebben. Wanneer je dit nummer hoort heb je waarschijnlijk geen uitleg nodig waarom deze re-recording het nummer absoluut een boost heeft gegeven naar de 2018 versie van DIR EN GREY waar we nu bekend mee zijn. Hetgene waar het nummer bekend om staat is perfect bewaard gebleven waardoor het absoluut een facelift heeft gekregen en nog vele jaren opnieuw mee kan draaien. De lyrics vertellen een ander verhaal, maar deze facelift heeft zeker z’n eigen verhaal van 20 jaar DIR EN GREY.

詩踏み (Utafumi) [LIVE]
Ondanks dat dit een live- in plaats van een studio opname is, is het een perfecte introductie voor wat je kan verwachten bij een live show van DIR EN GREY. Kyo’s vocals zijn net zo divers als ze in de studio zijn en daarom net zo gemakkelijk van te genieten. Aan het begin van deze opname kondigt Kyo aan dat het “het laatste nummer” is, maar het voelt absoluut niet als het laatste sprintje tot de finish. Er zit net zoveel power en vastberadendheid in als alle studio nummers, waar ze uiteraard meer tijd voor hebben dan een live nummer. Als je nog nooit een live show van de band hebt meegemaakt zijn dit soort nummers zeker een goede plek om te beginnen. En daarna op naar de echte live show, natuurlijk!

人間を被る (Ningen wo Kaburu) is een single waar je in een keer doorheen gaat, en je nog niet meteen door hebt dat je al aan het einde gekomen bent. Als je de repeat-functie aan hebt staan dan gaat het laatste nummer bijna naadloos opnieuw over in het eerste nummer waardoor het ook erg prettig werkt als achtergrondgeluid als je andere dingen aan het doen bent. Voor fans van DIR EN GREY is dit precies wat je zou verwachten, zoals ik al eerder zei. Maar voor nieuwe fans is het ook een erg goede introductie voor de band die al 20 jaar aan de weg timmert.
Ongeacht of je jezelf al een fan noemt of nog niet, deze single is er absoluut een om te beluisteren vanwege de diverse vocals en stevige gitaar, bass en drums. Zelfs als je geen fan bent van het heavy metal genre ben ik er vrij zeker van dat je iets in deze band terug zal vinden waardoor je al snel meer van hun werk op gaat zoeken!

Final score: 85/100

Artiest: DIR EN GREY
Release: 人間を被る (Ningen wo Kaburu) (single)