WHITEOUT van NOCTURNAL BLOODLUST

Het is alweer even geleden dat NOCTURNAL BLOODLUST iets nieuws uitgebracht heeft (de laatste keer was in augustus 2017, de iTunes-gelimiteerde versie van Live to Die), maar in maart 2018 kwamen de vijf heren met een mini-album getiteld WHITEOUT, met vier nummers op de regular edition en een DVD met vijf nummers op de limited edition.
Is hun nieuwe release nog steeds NOCTURNAL BLOODLUST zoals we hen kennen, of hebben 尋 (Hiro), Cazqui, Daichi, Masa en Natsu een totaal andere weg ingeslagen?
Laten we eens kijken!

01. Solstice
02. WHITEOUT
03. Live to Die -Rearrange Ver.-
04. 無義道 (Mu Yoshimitchi)

Tracklist (DVD, alleen limited edition):
01. BREAK THIS FAKE
02. Calamity of Victims
03. GENESIS
04. Malice against
05. V.I.P

Solstice

(Gecomponeerd door Cazqui.)
Alles heeft iets van een intro nodig, en heel veel van de voorgaande releases -inclusief singles en mini-albums- hebben iets van een intro. WHITEOUT is hier geen uitzondering op. Solstice is een korte intro van niet meer dan 56 seconden, een goede opener voor het nummer dat zel volgen met de drums in de verte, ambiance geluiden en een saxofoon meer op de voorgrond.

WHITEOUT
(Gecomponeerd door Cazqui, lyrics door (Hiro).)
Het nummer waarhet allemaal om draait met deze release. Precies een week voor de release, op 28 februari, werd het nummer onthuld als muziek video op het officiële YouTube kanaal van de band, waarin een andere kant van NOCTURNAL BLOODLUST centraal stond. Niet alleen is het nummer een homage aan een goede vriend van Cazqui die recentelijk overleden is, het is ook een totaal andere setup vergeleken met de dark en heavy sounds en visuals die we gewend zijn van deze band. De muziek video zelf is gefilmd in de sneeuw waardoor een witte achtergrond ontstaat met de snelle riffs van Cazqui’s gitaar en het zware geluid van Natsu’s drums en hier en daar een saxofoon. Als we het over het ritme hebben wisselt het nummer af tussen snelle riffs vergezeld door zware drums, krachtige vocals en een meer mellow sound van  尋 (Hiro)’s normale zangstem. Beiden dragen bij aan een unieke ervaring die de band nog niet in deze stijl heeft laten zien.

Live to Die -Rearrange Ver.-
(Gecomponeerd door Masa, lyrics door (Hiro).)
Live to Die was al eerder uitgebracht als een digitale single, en de versie die terug te vinden is op het WHITEOUT mini-album is de titel “Rearranged Ver.” zeker waardig. Als je namelijk de iTunes versie gehoord hebt dan zul je zeker een verschil merken. Als je het nummer voorheen leuk vond dan zal je dat waarschijnlijk nu ook wel vinden. Voornamelijk rond het stukje van de gitaar solo van Cazqui ongeveer driekwart in het nummer heeft het geluid een upgrade gehad, maar het klinkt alsnog alsof de bass hier en daar omlaag gebracht is. De boodschap blijft even krachtig als voorheen, en ik kan echt niet zeggen of ik de orginele versie of de rearranged versie leuker vindt… Laten we het gewoon houden op gelijkspel.

無義道 (Mu Yoshimichi)
(Gecomponeerd door Daichi, lyrics door (Hiro).)
Om een nogal hoge-snelheid mini-album af te sluiten is er een rustiger ballad-achtig nummer. 尋 (Hiro)’s kalmere en langer uitgerekte vocals worden vergezeld door langere gitaar noten van Daichi en een tapping-stijl van Cazqui. Hoewel het onmogelijk is om dit echt een ballad te noemen is het wel het meest overeenkomstige woord ervoor. Het wisselt tussen sneller en langzamere stijl en heeft in z’n geheel een vrolijkere toon dan de rest van het mini-album waardoor het een goede hekkensluiter voor deze release wordt.

Live DVD – BREAK THIS FAKE / Calamity of Victims / GENESIS / Malice against / V.I.P
Helaas kan ik alle nummers samenvoegen in dit onderdeel, gezien het live footage met studio audio is. Ik weet natuurlijk niet of dit gedaan is omdat de live audio totaal onbruikbaar was of omdat ze de beste audio kwaliteit voor hun werk wilden, maar het is toch jammer. De beelden zijn zoals altijd amusant als je van live shows houdt, maar sommige dingen komen niet overeen (omdat het studio audio met live video is, waar je niet precies het lijstje kan volgen door impulsieve handelingen die live gebeuren) en daardoor wordt het volledige gevoel van een live recording weggenomen.
Persoonlijk keek ik best uit naar live versies van BREAK THIS FAKE, Calamity of Victims en Malice against, maar helaas! Wellicht komen ze nog terug op deze beslissing met hun toekomstige werken!

In z’n geheel heb ik best van deze release genoten, hoewel ik aanvankelijk m’n twijfels had over de titelsong WHITEOUT toen de music video voor de release al uit kwam via YouTube. Het was een andere stijl als degene die ik gewend ben van NOCTURNAL BLOODLUST en ik wist niet goed hoe dit in hun portfolio als muzikanten moest passen. Toen ik ook nog een “rearranged” versie zag voor hun laatste iTunes release Live to Die werd ik ook weer wat nerveus, want over het algemeen doen re-recordings en rearranged-nummers het niet goed bij mij, maar in dit geval had ik het duidelijk bij het verkeerde eind.
Ik ben benieuwd welke richting NOCTURNAL BLOODLUST op zal gaan met hun volgende release!

Final score: 65/100

NOCTURNAL BLOODLUST