[Review] Jupiter – Zeus ~Legends Never Die~

Ik heb het al eerder gehad over Jupiter en hun releases, dus ik denk niet dat een grote introductie erg nodig is, toch? In augustus vorig jaar bracht de band hun eerste single uit met de nieuwe lineup, Theory of Evolution. Hoewel sommige nummers van die single hun weg gevonden hebben op dit album in een re-recording zijn er ook genoeg nieuwe nummers om van te genieten, evenals een zogenaamde “KUZE ver.” van oudere Jupiter nummers zoals “The spirit within me” en “TEARS OF THE SUN”, welke je eerst alleen maar kon horen als een live versie via de “Wind of Evolution” DVD die vorig jaar oktober uitgebracht werd.
Maar wat kun je verwachten van dit nieuwe Jupiter album? Laten we een kijkje nemen met de regular edition!

Jupiter zal zeer binnenkort, van 9 tot 9 mei om precies te zijn, door Europa touren met een stop in Rotterdam op 10 mei. Voor meer informatie over de show en tickets verwijs ik je door naar de website van de Baroeg.

01. New World Order
02. Theory of Evolution
03. Beyond the Horizon
04. Drastic Night
05. SHOW MUST GO ON
06. Straight into the fire
07. Angel’s wings
08. No cry no more
09. Tempest
10. The spirit within me
11. TEARS OF THE SUN
12. Memories of you
13. Zeus I.Legend Never Die/II.Conversations with God

Tracklist (DVD):
01. SHOW MUST GO ON (MV) (limited edition only)
02. Zeus I.Legend Never Die (MV) (limited edition only)

New World Order

(Gecomponeerd door HIZAKI.)
Als je bekend bent met Jupiter’s werk dan zal je waarschijnlijk niet verrast zijn als ik je vertel dat HIZAKI wederom een krachtige introductie heeft gemaakt. Deze intro begint krachtig en opera-achtig, maar weet toch een kalm ritme te behouden voor de minuut dat dit nummer eigenlijk duurt voordat het bijna naadloos in het volgende nummer overgaat.

Theory of Evolution
(Gecomponeerd door HIZAKI, lyrics door HIZAKI.) (Voorheen uitgebracht op de Theory of Evolution single.)
Aangezien ik dit nummer al behandeld heb in mijn review over de single zal ik het hier kort houden door te zeggen dat dit nummer opnieuw opgenomen is voor het album zonder dat er duidelijke veranderingen in aangebracht zijn. Je zal er zelfs twee keer naar moeten luisteren om te horen dat er een klein verschil in zit vergeleken met de originele mix op de single.

Beyond the Horizon
(Gecomponeerd door HIZAKI, lyrics door HIZAKI.)
Vanaf het eerste moment dat het nummer begint neemt de stem van KUZE je oren over en mixt deze erg goed met de instrumenten van de andere leden. De combinatie van de krachtige riffs waar HIZAKI en TERU bekend door zijn en de verrassend multifunctionele stem van KUZE geeft dit nummer power, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat het een beetje tegengehouden wordt wanneer hij zingt. Hierdoor creeërt hij eigenlijk een brug tussen verschillende genres waardoor het voor niet-metal fans ook gemakkelijker wordt om in te komen.

Drastic Night
Drastic Night stuurt het album meteen een andere richting in, rollercoaster stijl. In z’n geheel klinkt dit nummer een stuk aggressiever dan z’n voorganger, met meer invloed vanuit het classic metal genre (wat je niet moet verwarren met het classical metal genre!) en KUZE die een goede demonstratie geeft over hoe veelzijdig zijn stem eigenlijk is met lage- en hoge noten die elkaar bijna naadloos opvolgen.

SHOW MUST GO ON
(Gecomponeerd door TERU, lyrics door KUZE.)
Dit nummer is gecomponeerd door TERU, en je kan daarom ook onmiddellijk het verschil horen met de stijl van de rest van de nummers op het album. TERU sloeg een totaal andere weg in op muzikaal gebied, een die dichterbij de Westerse metal ligt, en wordt daarin bijgestaan door KUZE die nieuwe hoogtes bereikt. In z’n geheel is SHOW MUST GO ON een nummer met een sneller ritme, maar je zal ook duidelijk horen wanneer het ritme ineens omlaag gaat om ruimte te maken voor de gitaren waar Jupiter bekend om staat. Het is ook nog eens het meest “heavy” nummer op het album, en ik ben er zeker van dat het een highlight zal zijn bij live shows.

Straight into the fire
(Gecomponeerd door HIZAKI, lyrics door KUZE.)
Met meer invloed uit het symphonic genre begint dit nummer met een achtergrond koor voordat KUZE het alleen overneemt met het hogere gedeelte van zijn bereik. Naast symphonic wordt er ook genoeg invloed uit het classic metal genre gehaald, in zowel de vocals als de gitaren. De essentie van vuur wordt duidelijk overgebracht, op meerdere manieren. Het vuur in KUZE’s stem is ook duidelijk hoorbaar tijdens het gehele nummer.

Angel’s wings
(Gecomponeerd door HIZAKI, lyrics door KUZE.) (Voorheen uitgebracht op de Theory of Evolution single.)
Net zoals bij Theory of Evolution, dit nummer is terug te vinden op diezelfde single. Het verbaast me een beetje dat de keuze op dit nummer is gevallen in plaats van Bring me out, maar dit nummer is ook opnieuw opgenomen zonder duidelijke veranderingen, dus mijn mening is ook niet veranderd.

No cry no more
Voor dit nummer beperkt KUZE zich tot het middenbereik van z’n stem, waardoor het nummer klinkt als een muzikaal stuk waarin de zanger terugkijkt op zichzelf en zijn leven. Het nummer zorgt voor hoogte- en dieptepunten als het je van begin tot eind meeneemt op een wolk. De beste manier om dit uit te leggen is eigenlijk om het zelf te beluisteren en te ervaren!

Tempest
Met gemak het snelste nummer van het hele album, veelal door het duo-gitaarwerk van HIZAKI en TERU en bijna scream-vocals van KUZE, welke gevolgd worden door zijn clean vocals en nu en dan een hogere noot zorgen ervoor dat het tegelijkertijd een van de “aggresievere” nummers op het album is. Ik ben erg benieuwd naar hoe dit nummer live gedaan zal worden, aangezien het veel potentie heeft om nog krachtiger te worden als het publiek mee zal doen.

The spirit within me
(Gecomponeerd door HIZAKI, lyrics door HIZAKI.) (Voorheen uitgebracht op de The spirit within me single.)
Nu komen we bij het interessante gedeelte, vooral omdat dit nummer een van mijn favorieten van ZIN was. Er was al een preview van een KUZE ver. terug te vinden op de Wind of Evolution DVD (evenals TEARS OF THE SUN, ARCADIA en Guilty as Sin) maar deze studio versie is weer een beetje anders. Het is interessant om te horen hoe KUZE, die duidelijk een heel ander soort zanger is dan ZIN, dit nummer toch eigen kan maken zonder er al te veel aan te moeten veranderen.

TEARS OF THE SUN
(Gecomponeerd door HIZAKI, lyrics door HIZAKI.) (Voorheen uitgebracht op het TEARS OF THE SUN mini-album.)
Net zoals het vorige nummer is dit een re-recording van een nummer dat oorspronkelijk bedoeld was voor ZIN. KUZE’s bereik geeft een hele nieuwe dimensie aan dit nummer zonder al te veel wijzingen te veroorzaken die het onherkenbaar zouden maken vergeleken met het origineel.

Memories of you
Waarschijnlijk het dichst bij een rock ballad, ondanks de snellere instrumentale stukken hier en daar. Maar alsnog een geweldige kans voor KUZE om meer van z’n bereik te laten horen. Hoewel ik persoonlijk van mening ben dat dit soort nummers niet de beste keuze zijn voor iemand met zijn stem is het zeker geen vreselijk nummer om naar te luisteren met de classic rock en metal invloeden die erin verwerkt zijn.

Zeus I. Legend Never Die /II. Conversations with God
Niet lang voor de release van het album werd het eerste gedeelte, Legend Never Die, al op YouTube gezet als een van de muziek videos voor dit album. Dit legde de lat meteen al hoog met de melodieze opening en snelle riffs die beiden bijdragen aan de opbouw van de bekende stijl van Jupiter. We gaan het niet hebben over de muziek video, maar alleen over het nummer zelf. De stem van KUZE past ontzettend goed bij deze stijl, zoals hij al eerder heeft laten zien met Theory of Evolution, en hij creeërt een geluid dat een filmsoundtrack waardig is.
Als het nummer wisselt naar het tweede gedeelte, Conversations with God, merk je dat meteen door de totale verandering van stijl en ritme naar een minder symphonic optreden en meer naar een krachtig rock ballad om de stem van God te symboliseren. Dit dubbele nummer vormt als geheel een geweldig einde van het album, maar is tegelijkertijd ook de meest bekende stijl die van Jupiter gewend zijn.

Jupiter zorgt weer voor een krachtig, solide album welke diverse genres in heavy metal aanspreekt, zoals symphonic, classical en progressive, allemaal om de nieuwe stijl van vocalist KUZE te ondersteunen, welke meer classic hard rock/metal is.
Ik ben een beetje teleurgesteld dat het grootste gedeelte van het album direct van HIZAKI’s hand af komt, waardoor het meer aanvoelt als een solo project dan een Jupiter album (dit betekent dus dat ik normaal gesproken meer nummers van TERU terug zie en hoor), maar KUZE heeft ook zijn steentje bijgedragen in een aantal van de nummers door de lyrics ervoor te schrijven, en sommige nummers zijn re-recordings van oudere nummers.
Als je al bekend bent met het werk van Jupiter raad ik je zeker aan om de “KUZE ver.” nummers te beluisteren, maar ook de nieuwere nummers aangezien dit album een andere kant van Jupiter laat zien die we niet eerder zagen.

Final score: 70/100

Jupiter
Release: ZEUS ~Legends Never Die~ (album)