[Review] NOCTURNAL BLOODLUST – UNLEASH

Dit mini-album is de eerste release van NOCTURNAL BLOODLUST na het vertrek van voormalige gitaristen Cazqui en Dachi, en de toevoeging van nieuwe gitarist Rin. Dankzij de release van de muziek video voor Thank You via het officiële YouTube kanaal van de band waren we al in staat om een klein voorproefje te nemen van hoe de rest van het album zou gaan klinken. In de meest brute manier, want de titel “Thank You” bleek verschrikkelijk sarcastisch bedoeld te zijn.

Met de toevoeging van Rin werd ook het geluid van de band aardig gewijzigd, want één gitarist kan natuurlijk niet het werk van twee gitaristen tegelijkertijd doen. Maar, in plaats van het wat rustiger aan te doen besloten de heren het over een andere boeg te gooien en het juist wat harder aan te pakken met krachtigere drums en bass, waardoor ze ver in het metalcore genre terecht kwamen. De visual kei invloed van het visuele plaatje is grotendeels verdwenen, maar desondanks lijkt dit geen afbreuk te doen aan de sound van de band. Sterker nog, ik hoor juist meer invloed van een ver verleden (zoals het eerste mini-album Ivy en de Last Relapse single die daar kort daarna op volgde).

Tracklist:
01. Prologue
02. Thank You
03. マッチョ オブ ザ ワールド (Macho of the world)
04. SHOWTIME
05. Satanic Corner
06. hPa
07. 少年時代 (Shounen jidai)

Prologue

(Composed by NOCTURNAL BLOODLUST.)
Stiekem, maar vol spanning zorgt de intro ervoor dat je je afvraagt of alles wel goed werkt. Met een hartslag die overgaat in een donderklap samen met drums en een symphonic sound word je langzaam voorbereid zodat de rest van het album zich op je kan “UNLEASH”en.

Thank You
(Composed by NOCTURNAL BLOODLUST, lyrics by 尋 (Hiro).)
We rollen direct in het tweede nummer zonder ook maar een moment van stilte. Thank You doet de titel van het album zeker eer aan, ondanks dat het niet het zwaarste of snelste nummer van het album is. Het is krachtig, maar dan wel in sarcasme. Met lyrics als “Sterf 3 keer en begin je leven opnieuw” en later “Eigenlijk, sterf 100 keer, begin opnieuw, en waag het eens om terug te komen” wordt er een heel andere vorm van kracht gepresenteerd dan normaal gedaan zou worden met muziek door zware drums of veel scream.

マッチョ オブ ザ ワールド (Macho of the world)
Direct nadat Thank You eindigt voert マッチョ オブ ザ ワールド (Macho of the world) het tempo direct op, waardoor Rin de kans krijgt om z’n gitaar skills te laten zien voordat Hiro zich bij hem voegt met een scream stijl van vocals. Iets wat je constant terug zal vinden op deze mini is een nieuwe vorm van vocals voor Hiro: een rap-stijl. Het is iets wat hij nog niet eerder heeft gebruikt, maar de combinatie van rap en metalcore heeft me nog nooit teleurgesteld, en hoewel de metalcore nog steeds bovenop ligt is het toch een toevoeging aan Hiro’s toch al indrukwekkende hoeveelheid van stijlen.

SHOWTIME
Wanneer dit nummer begint weet je precies hoe laat het is: het is inderdaad showtime. Het tempo wordt ietwat naar beneden gebracht, maar de vocals zeker niet. Hoewel Hiro z’n bekende (soms scream) vocals laat zien maakt hij ook gebruik van een nieuwe manier van clean vocals, iets wat hij op dit album vaker doet.

Satanic Corner
Als je bekend bent met hoe hoog Hiro’s screams kunnen gaan qua toon, dan zal je dit nummer zeker herkennen qua stijl. Hoewel de overschaduwende stijl teruggebracht wordt naar een zwaardere variant zijn er ook lyrics als “Waarom… Waarom probeer je me altijd aan het huilen te maken? Voel je je niet schuldig tegenover mij? Je bent (een) godvergeten klootzak.” (excuseer mijn taalgebruik in deze, ook werd in het engels de “een” tussen haakjes niet gebruikt, maar het is al indrukwekkend hoeveel Engels ze in hun lyrics verwerken dat dit “foutje” geen ramp is). Op dit moment vraag ik me af wat er eigenlijk “unleashed” wordt tegenover ons als de luisteraar, aangezien er een enorme hoeveelheid emoties en gevoelens naar voen gebracht worden, voornamelijk via de lyrics. Je moet er alleen een beetje voor tussen de regels doorlezen. Hoewel dit nummer een stuk aggressiever is dan z’n voorganger lijkt het wel alsof er hier ook een gesprek plaatsvindt. Of dat gesprek nou met iemand anders is of met bijvoorbeeld een spiegelbeeld is niet te zeggen, maar desondanks horen wij maar een kant van deze conversatie.

hPa
Nu komen we in een ander gebied. Hoewel hPa vocals laat zien waar we dankzij vorige releases al erg bekend mee zijn is er een vrolijke toon door het hele nummer gemixt. Deze wordt zo nu en dan echter overschaduwd door Natsu’s drums. Hiro heeft een aardige hoeveelheid “stemmetjes” die hij z’n hele carriére al gebruikt om het wat af te wisselen, en in dit nummer gebruikt hij er ook aardig wat, waardoor het eigenlijk ondanks dat het een nieuw nummer is heel bekend aanvoelt en tegelijkertijd interessant is om naar te luisteren.
“hPa” wordt meestal gebruikt als een manier om luchtdruk aan te geven, en ik kan je vertellen dat de druk van dit nummer “variabel” is omdat het constant wisselt tussen een lichtere, snellere stijl en een zwaardere. In z’n geheel zorgen al deze elementen ervoor dat je echt in het nummer kan komen, en daarnaast zorgt het ook nog voor een interessante luister ervaring.

少年時代 (Shounen jidai)
Ik heb dit al vaker gezegd, maar ieder album heeft een ballad nodig. En je raad het waarschijnlijk al: dit is ‘m voor UNLEASH.
Door het hele album heeft Hiro vooral z’n scream- en aggressievere vocal stijlen gebruikt, maar dat gaat hier direct de prullenbak in gezien hij alleen z’n clean vocals gebruikt. Een echte flashback naar vroegere releases van de band, en over het geheel gesproken meer een rock nummer dan iets anders. Een complete ommekeer tegenover de rest van het album. Bijna alsof het een opluchting is om al het voorgaande eruit te gooien door het album af te sluiten met een ditmaal niet sarcastische “thank you”. Een verrassende, maar toch passende afsluiter.

Er is zeker iets “losgelaten” met dit album. Naast een hoop hard werk lijkt het ook alsof er een hoop frustratie in deze release is gestoken. Evenals een gevoel van opluchting dat er eindelijk over gesproken kan worden. Wat er vorig jaar gebeurd is is ontzettend triest, en ik had eigenlijk verwacht dat de band de handdoek in de ring zou gooien en er helemaal me zou stoppen. Maar in plaats daarvan zijn Hiro, Masa en Natsu nog sterker teruggekomen. Met de hulp van Rin hebben ze een nieuw, fris imago voor zichzelf neer weten te zetten en daarbij ook een zwaarder core sound. Ondanks dat de visuele invloed bijna geheel weg is denk ik niet dat de band gebruik hoeft te maken van het visual kei genre om z’n kunsten op dezelfde manier te kunnen vertonen. Zeker in het geval van Hiro, die meerdere nieuwe skills heeft laten zien via deze release. Er waren een paar elementen die niet helemaal mijn smaak zijn, maar die stonden niet in de weg om dit album toch een enorm positieve review te geven. Met de vorige release, WHITEOUT, nog in m’n achterhoofd, geeft UNLEASH de naam NOCTURNAL BLOODLUST het brute gevoel terug dat het zou moeten hebben.

… Tenminste…
Dat was wat ik aanvankelijk wilde zeggen als een conclusie. Voordat ik klaar was met dit review waren er … nieuwe ontwikkelingen … in de wereld van NOCTURNAL BLOODLUST. Terwijl de heren de laatste voorbereidingen aan het treffen waren voor de nieuwe tour om dit album te promoten werd gitarist Rin door de politie gepakt met cannabis op zak. Iets wat in Japan heel wat zwaarder weegt qua straf dan we hier in Nederland gewend zijn. Desondanks werd Rin gearresteerd, de tour werd op het allerlaatste moment in z’n geheel geannuleerd en Rin trok zich terug van zijn positie als gitarist. De muziek video voor Thank You werd van het officiële YouTube kanaal van de band verwijderd terwijl de social media teruggezet werd naar een gemixte staat van oud en nieuw, alsof ze het bestaan van deze nieuwe mini wilden ontkennen.
Ik hoop heel erg dat Hiro, Masa en Natsu ook dit maal erin zullen slagen om alles voor zichzelf op een rijtje te zetten, want ze hebben met deze release een unieke vorm van vastberadenheid laten zien. Ze hebben laten zien dat ze een vreselijke situatie kunnen overwinnen, alleen om van het lot opnieuw een klap in het gezicht te krijgen. Ik hoop echt van harte dat zij hun eigen potentie ook kunnen zien, en dat ze genoeg doorzettingsvermogen hebben om alles weer recht te trekken ondanks deze enorme tegenslag. En natuurlijk, dat ze nog sterker terug mogen komen dan wat ze hier geprobeerd hebben.

Final score:
85/100

NOCTURNAL BLOODLUST