[Review] 鬼 (Oni) van Deviloof

Na de release van het eerste album in november 2017 zijn er een hoop dingen gebeurd in de lineup van Deviloof. Dit album is de eerste volledige release van de band met de nieuwe linup, en dat is zeker hoorbaar. Er is een duidelijk verschil in geluid en stijl wanneer je dit album vergelijkt met z’n voorganger. Het album werd maar in een versie uitgebracht, welke we even voor het gemak “regular” gaan noemen aangezien het bestaat uit een enkele CD ondanks dat het album niet een, maar zelfs twee muziekvideo’s gekregen heeft. Een voor 拷訊惨獄 (Goujin Mugogoku) en een voor Dusky-Vision.
Daarnaast is de voorgaande single “開花” (Kaika) ook als re-recording opgenomen in de tracklist van dit album.

01. 拷訊惨獄 (Goujin Mugogoku)
02. 「開花」 ~鬼の巻~ (「kaika」~oni no maki~)
03. 孤独死 ~鬼の巻~ (Kodoku shi ~oni no maki~)
04. -妖- (-Yo-)
05. アイシテクダサイ (Aishitekudasai)
06. Dusky-Vision
07. Murderous impulse
08. -惑- (-Noun-)
09. 蜘蛛の糸 (Kumo no ito)
10. Creepy
11. 流転 (Ruten)

拷訊惨獄 (Goujin Mugogoku)

(Composed by 桂佑 (Keisuke), lyrics by 桂佑 (Keisuke).)
Het album gooit je onmiddelijk in het diepe met een van de twee tracks die een muziekvideo hebben gekregen. Het nummer begint met een onheilspellende sfeer voordat het langzaam overgaat in een zwaardere stijl met de gitaar en drums op de voorgrond en uiteindelijk de vocals van 桂佑 (Keisuke), wie meteen zijn bereik demonstreert met de bekende low screams en high screeches door het hele nummer, en dat alles terwijl de zware ondertoon behouden blijft.
Als je bekend bent met de vorige releases van Deviloof dan zul je vast merken dat de gehele vibe van dit nummer anders is dan de voorgaande nummers, en dit komt vooral door de toevoeging van nieuwe 7-strings gitarist 愛朔 (Aisaku) en drummer 幹太 (Kanta), wie beiden hun eigen stijl en invloed meenemen en toevoegen aan het geluid van de band, waardoor het een beetje veranderd wordt. In dit geval is het resultaat een perfect gecomponeerd nummer welke met gemak een van de zwaarste maar toch meest melodieuze composities van Deviloof tot nu geworden is. Het onderstreept voornamelijk de unieke skills van vocalist 桂佑 (Keisuke), en geeft hem tegelijkertijd de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen. Zoals bijvoorbeeld het zeer goed uitgevoerde stukje waar hij hele snelle vocals gebruikt in een van zijn hogere stemmetjes. (Ik vraag me echt af hoe vaak hij dit over heeft moeten doen, want het is echt een tongtwister.)
De muziekvideo voor het nummer speelt zich af in het bos na zonsondergang, wat op zichzelf al een best onheilspellende sfeer afgeeft. Drie lichamen zijn in vuilniszakken naar het bos gebracht en worden tegen het einde van het nummer in brand gestoken, terwijl de leden door het gehele nummer laten zien hoe goed ze de typische visual kei stijl hebben verwerkt in hun looks, maar tegelijkertijd hun grindcore sound weten te behouden.

「開花」 ~鬼の巻~ (「kaika」~oni no maki~)
(Composed by 桂佑 (Keisuke) & Seiya, lyrics by 桂佑 (Keisuke).)
De eerste van de twee nummers van de eerder uitgebrachte single 開花 (Kaika). Vanaf het moment dat het nummer begint hoor je dat het een re-recording is en niet het origineel van de single. De vocals zijn zeker verbeterd, maar de instrumenten zijn meer naar de achergrond gedrukt en daardoor mist het nummer wat van de chaos die het voorheen met zich meebracht. Het komt echt aan op voorkeur of je liever deze versie hoort, of het origineel. Maar desondanks is het altijd interessant om te zien hoe een tweede recording klinkt.

孤独死 ~鬼の巻~ (Kodoku shi ~oni no maki~)
Helaas is de tweede track van de 開花 (Kaika) single direct achter de eerste gezet, wat naar mijn idee een gemiste kans is geweest. Ze zitten te dicht op elkaar, waardoor het meer een storende afleiding is van de rest van het album en de nieuwe composities. Als ze wat verder uit elkaar waren geplaatst op de tracklist was het waarschijnlijk niet zo storend geweest, zeker omdat di niet het snelste of het meest zware nummer op het album is, en het een goede manier zou zijn geweest om het ritme weer op te pakken.
Net als de vorige track zijn ook hier de vocals meer naar de voorgrond gebracht terwijl de instrumenten meer naar de achtergrond verdwijnen. De growls en screams die gebruikt worden zijn zeker verbeterd, maar het gedeelte waar 桂佑 (Keisuke) zijn normale zangstem even gebruikt heeft hier echt onder geleden. Het origineel klonk naar mijn idee beter en had een uniekere sound van zijn vocals.

-妖- (-Yo-)
(Composed by  Яyo Trackmaker.)
En zo zijn we ineens weer terug bij de nieuwe composities en nieuwe invloeden, waarin een traditionele fluit en gitaar in de mix gegooid worden voor een snelle instrumentele track van ongeveer anderhalve minuut lang. Hoewel het duidelijk een interlude is past het perfect bij het thema dat met name de music video voor 拷訊惨獄 (Goujin Mugogoku) neergezet heeft, maar daarnaast is het ook een goede intro voor het volgende nummer op onze lijst.

アイシテクダサイ (Aishitekudasai)
Met de invloed van de voorgaande track en de toevoeging van de “heavy” invloef van Deviloof krijgen we als resultaat アイシテクダサイ (Aishitekudasai). Hoewel het nummer begint met aardig wat gebrul en gepiep van 桂佑 (Keisuke) zjn e rook clean vocals terug te vinden in de chorus die het nummer omlaag trekken naar een meer melodieuze stijl voordat het oorspronkelijke ritme weer opgepakt wordt met de screams, growls en andere unieke geluiden die 桂佑 (Keisuke) door de jaren heen heeft laten zien. Het is zeker niet het zwaarste nummer op het album, maar zeker eentje die ik zou aanraden om de diversiteit van Deviloof te laten zien. Vanwege de unieke instrumenten die gebruikt worden evenals de skill om een redelijk snelle gitaar te hebben en toch een langzamer nummer weten te behouden.

Dusky-Vision
Dusky-Vision is de andere muziekvideo die voor dit album gemaakt is, en heeft een totaal ander thema dan 訊惨獄 (Goujin Mugogoku). Het is nog steeds een van de meer heavy tracks die terug te vinden is op 鬼 (Oni), maar tegelijkertijd ook een van de meer melodieuze tracks die meer doet denken aan het werk van bijvoorbeeld NOCTURNAL BLOODLUST door het gebruik van de clean vocals door het nummer, samen met de bekende growls waar Deviloof inmiddels om bekend zou moeten staan. Dusky-Vision is een makkelijk in te komen nummer uit het heavy metal genre en daarnaast ook een goed voorbeeld van de diversiteit van Deviloof dankzij z’n (nieuwe) leden. De gitaren klinken erg goed uitgewerkt deze keer, en gecombineerd met de andere instrumenten laten ze dit nummer echt samenkomen als een geheel.
De muziekvideo zelf is nog steeds behoorlijk beïnvloed door de verschillende stijlen binnen het visual kei genre als kledingstijl, maar het is tegelijkertijd ook compleet het tegenovergestelde van 訊惨獄 (Goujin Mugogoku), wat de band -ook hier weer- een heel ander gezicht geeft.

Murderous impulse
Murderous impulse is waarschijnlijk de grootste “throwback” naar het “Devil’s Proof” album wat ik tot nu toe van Deviloof gehoord heb. Iets wat mij zeker niet teleurstelt. Het is een goed uitgewerkt nummer met instrumentals die perfect met elkaar samengaan, maar ook met de manier hoe de vocals gepresenteerd worden. Het is echter wel een complete andere stijl dan de rest wat 鬼 (Oni) tot nu toe gepresenteerd heeft, want het voelt eerder alsof deze track geschrapt is van het eerder genoemde Devil’s Proof.
Desondanks was het een leuke verrassing om iets te horen wat zo nieuw, maar toch bekend was.

-惑- (-Noun-)
(Composed by  Яyo Trackmaker.)
Nog een interlude, dit keer met ongeveer 2 minuten speeltijd. Murderous impulse maakte de weg vrij voor een bepaald type sound, maar -惑- (-Noun-) veegt dit met gemak van tafel. Deze track zou ontzettend goed in een video game soundtrack passen, want het brengt de onheilspellende atmosfeer meteen terug terwijl het toch nog heel melodieus blijft. In een horror game zou dit zeker een enge atmosfeer kunnen creeëren, en dat alleen is al een behoorlijke mijlpaal.

蜘蛛の糸 (Kumo no ito)
(Composed by Deviloof, lyrics by 桂佑 (Keisuke).)
蜘蛛の糸 (Kumo no ito) verandert meteen wat -惑- (-Noun-) net met de atmosfeer heeft gedaan door meteen te starten als een heavy, metal genre track met een behoorlijk tempo en het gebruik van growl vocals, maar er zijn ook diepe, melodieuze vocals terug te vinden in de chorus welke de snelheid van het nummer toch naar beneden brengen voordat het tempo weer opgepakt wordt door een van 桂佑 (Keisuke)’s typische lange growls. Als het nummer niet zo abrupt van start was gegaan zou het bijna een naadloze overgang van de interlude geweest zijn, maar ik kan me alleen maar voorstellen hoe dit nummer live zou klinken. Trouwens, zo abrupt als het van start gaat, zo eindigt het ook. Maar je krijgt geen tijd om dat te verwerken, want dan is het alweer tijd voor het volgende nummer.

Creepy
Creepy begint met een hoge snelheid en houdt deze ook het hele nummer vast waardoor het met gemak een van de snelste nummers op het album wordt. Ook hier is wat invloed van Devil’s Proof, maar zeker niet zoveel als Murderous impulse had. Creepy is eerder aggressief dan creepy zoals de titel doet vermoeden, maar het is de belichaming van de zwaardere, snellere stijl die Deviloof al vaker heeft laten zien. Een must-listen voor de fans van het genre.

流転 (Ruten)
Als je bekend bent met de werken van neo-traditional artiesten zoals bijvoorbeeld己龍 (Kiryu), 游彩 (Yusai) en 浅葱 (ASAGI) en dit in gedachten combineert met de stijl van Deviloof, dan eindig je waarschijnlijk met iets zoals 流転 (Ruten). Het combineert de traditionele invloeden van de interlude tracks -妖- (-Yo-) en -惑- (-Noun-), waardoor de atmosfeer teruggebracht wordt naar de visuele stijl van het bos na zonsondergang zoals de muziekvideo van 拷訊惨獄 (Goujin Mugogoku) met zich meebracht. Hierdoor wordt het thema van 鬼 (Oni) al seen woord en als folklore heel duidelijk naar voren gebracht. Het is een perfect einde voor een album dat z’n thema wat heen en weer gegooid heeft met de verschillende stijlen, maar het zorgt wel voor een duidelijk start- en eindpunt.

Als een album was鬼 (Oni) een behoorlijk avontuur door de verschillende stijlen die door het album heen gebruikt werden. Ik ben wat teleurgesteld dat de re-recordings van de 開花 (Kaika) single op de plek waar we ze nu zien geplaatst zijn, aangezien het behoorlijk van de rest van het album afleidt qua thema, maar als ik dat puntje even vergeet was het een album waar ik erg van genoten heb door de onheilspellende folklore die gecombineerd werd met heavy metal en grindcore.
Het album beginnen met 拷訊惨獄 (Goujin Mugogoku) werd een van de beste keuzes gemaakt om Deviloof’s diversiteit te belichten, en het toevoegen van Dusky-Vision later in de tracklist onderstreepte dit alleen maar. Dit album richt zich minder op een specifieke doelgroep zoals de voorganger Devil’s Proof deed, end it komt vooral doordat de visual kei invloed duidelijker aanwezig is in 鬼 (Oni). Het gebruik van -妖- (-Yo-) en -惑- (-Noun-) als interludes om de invloed van folklore en horror weer terug te brengen was een simple maar perfecte oplossing om je aandacht terug te brengen naar het overschaduwende onderwerp van het album, en op zichzelf staan ze ook nog eens als geweldige composities.
Als je wat vrije tijd om handen hebt en je wel zin hebt in iets wat “dark” en “heavy” is dan raad ik 鬼 (Oni) zeker aan als een album om te beluisteren. Alleen… Negeer de re-recordings van de 開花 (Kaika) single, aangezien deze twee echt het enige minpuntje is wat ik als storend moet beschouwen.

Final score: 80/100

Artiest: Deviloof
Release: 鬼 (Oni) (album)