OSWALD van Cazqui’s Brutal Orchestra

Na het verlaten van NOCTURNAL BLOODLUST vormde guitarist Cazqui aanvankelijk 猫曼珠-nekomanju-, maar een paar maanden na de start van de activiteiten van deze band liet Cazqui hints vallen over zijn “Brutal Orchestra”. Een groep die bestaat uit 架神 (Kagami) (DEXCORE) als zanger, Daiki (Deviloof) als bassist, Zyean (JILUKA) als drummer, en natuurlijk Cazqui zelf als gitarist.
OSWALD werd voor het eerst als fysieke CD uitgebracht tijdens de eerste live van het orchestra op 24 november 2019, maar is ook beschikbaar als een digitale release op Spotify, Apple Music, Line Music en Amazon Music.

01. The rupture of a blood vessel (feat. Velladon)
02. OSWALD

The rupture of a blood vessel (feat. Velladon)

Aanvankelijk doet deze intro heel erg denken aan de stijl van intro’s die NOCTURNAL BLOODLUST gebruikt voor hun singles en albums, maar met een lichte komische twist door het gebruik van cartoon-geluiden tegen het einde van het nummer. Laat je niet bedotten: deze intro is een totaal andere stijl dan de hoofdattractie van deze single. Maar als je het werk van Cazqui’s vorige band hebt gevolgd zal deze intro je zeker bekend in de oren klinken.

OSWALD
Oh jee. Waar begin ik… Er zijn vele, velen onderdelen in dit nummer waarin verschillende stijlen en elementen gecombineerd worden om een nummer te vormen. En dat alles terwijl de stijlen nog terug te halen zijn op de leden van het orchestra. Er zijn bekende elementen van DEXCORE, Deviloof, JILUKA en natuurlijk Cazqui’s eigen gitaarstijl die hij al zo lang geperfectioneerd heeft. Deze stijl komt echter wel het meest duidelijk naar voren, niet echt een verrassing.
De stijl en het tempo wordt meerdere keren veranderd door de looptijd van het nummer, waardoor OSWALD de zwaardere, meer chaotische stijl van heavy metal combineert met een kalmere, meer mellow stijl die voornamelijk begeleid wordt door de drums en een hardrock invloed. Om een lang verhaal kort te maken: OSWALD is een avontuur wat eigenlijk niet uit te leggen is in woorden, voornamelijk door 架神 (Kagami)’s vocals die zonder moeite veranderen van screams in een rock ballad, en de instrumenten zelf die ineens naar de achtergrond verdwijnen tijdens deze ballad-momenten en vervolgens weer opkomen alsof er niks aan de hand is. Je zal het zelf moeten horen om het daadwerkelijk te kunnen beleven!

Zoals ik al zei, OSWALD is een avontuur. Er zijn elemenen die ik erg kan waarderen in deze release, maar ook onderdelen die ik liever niet had gehoord. Het grootste “minpunt” voor mij is dat bij de titelsong het vaak klinkt alsof ieder member op een eilandje leeft en zijn eigen ding doet in plaats van een logisch geheel wat perfect op elkaar afgestemd is. Wellicht is er vaart achter gezet om de uiteindelijke release datum te halen? Maar als je een fan bent van Cazqui of een van de andere leden dan is OSWALD een goede manier om jezelf up to date te houden over hun huidige bezigheden in de muziekwereld. Ik hoop echter weld at de volgende release van Cazqui’s Brutal Orchestra meer als een geheel gaat klinken dan OSWALD momenteel doet. Als een eerste release is het een leuke introductie tot wat Cazqui hoopt te bereiken met deze nieuwe lineup, maar wanneer ik het vergelijk met zijn andere project 猫曼珠-nekomanju, dan is er toch een heel verschil in benadering.
Als een leuk feitje: het artwork voor deze release is gemaakt door Black Ink Japan, dezelfde artiest die door de jaren heen de meeste cover artworks voor NOCTURNAL BLOODLUST heeft gemaakt. Zoals altijd is Black Ink Japan erin geslaagd om deze single te vertalen in een prachtig kunstwerk welke echt heel goed past bij deze release en de stijl van dit muziekgenre.

Final score: 65/100

Artiest: Cazqui’s Brutal Orchestra
Release: OSWALD (single)