Σ -sigma- van Rumbless.

Rumbless is een relatief nieuwe band op het visual kei speelveld, ondanks dat vocalist Roku al in eerdere bands actief is geweest (Project zero, Re;zero, End;Re en Sith). Hun debuut makende met hun eerste aangekondigde live op 6 september 2019 geeft duidelijk aan dat de band nog niet zo lang bezig is, maar dat wil niet zeggen dat Roku, Takaki, Sin en Tva niet weten wat ze willen bereiken. Ze combineren visual kei elementen met Jpop invloed en hebben metal als hun core sound gekozen. Met dit sjabloon hebben ze tot nu toe een paar singles en twee mini-albums uitgebracht. Laten we eens gaan kijken naar hun meest recente release, “Σ -sigma-“. Welke onderdeel is van hun twee-delige serie in combinatie met het vorige mini-album “φ-phi-“!

01. Σ -sigma-
02. montage.
03. déraciné
04. amber dream
05. reverse.
06. 終雪(shu-setsu)

Σ -sigma-
We beginnen meteen met een introductietrack, “Σ -sigma-“ zet meteen de toon voor de rest van het album met een combinatie van hoge en lage tonen die een illusie-achtig thema neerzetten voordat we snel verder gaan met het volgende nummer.

montage
Aan het begin van “montage” krijgen we al een kleine hint van de metal core-sound waar eerder al over gesproken werd, maar desondanks klinken de vocals van Roku toch een stuk vriendelijker dan wat je zou verwachten. Deze invloed blijft hoorbaar door de gehele compositie, maar in z’n geheel is het nog steeds een vrolijk en upbeat nummer. Al komt dit voornamelijk door de vriendelijke toon van Roku’s vocals in combinatie met de instrumenten die achter hem spelen.

déraciné
Hoewel het vorige nummer erg vrolijk en upbeat was gaat “déraciné” de totaal tegenovergestelde kant op met een sinistere en duistere atmosfeer, evenals de keerzijde van Roku’s vocals. Voor iemand die zo “lief” klinkt met z’n clean vocals komt er wel ineens een monster uit, eentje die zich zeker wel kan redden in dit genre. Deze keuze alleen al maakt het nummer tot het zwaarste nummer wat je op deze release zal vinden, maar dankzij de Egyptisch-achtige invloed die in het achtergrondgeluid verwerkt is is dit nummer wel een plekje op een film soundtrack van een horrorfilm waardig. Al is het alleen al voor de toon die dit nummer zet.

amber dream
Ondanks dat dit nummer aanzienlijk lichter begint dan z’n voorganger wordt de heavy stijl alsnog door het nummer heen gehandhaafd waardoor er een mix van de twee invloeden ontstaat, al is het maar op instrumentaal gebied. Aangezien Roku vanaf dit nummer weer terug wisselt naar z’n “vriendelijke” vocals is “amber dream” een erg goed rock nummer welke af en toe wel eens een teentje in het zwaardere water durft te steken om nét dat beetje meer power aan een toch al krachtig nummer toe te voegen.

reverse
Metal, visual kei en Jpop zijn niet de enige genres waar de band zich aan waagt, oh nee hoor. Als de intro je nog niet overtuigd had dan zal “reverse” dat nog even rechtzetten. “reverse” is namelijk een upbeat, snel nummer dat voornamelijk bestaat uit electronica en programming terwijl het voor de leiding volledig vertrouwt op Roku’s clean vocals, maar hij wordt hierin af en toe bijgestaan door de andere members op de achtergrond. In de kern zal je nog steeds de metal invloed kunnen horen, maar dit nummer richt zich zonder twijfel meer op de andere invloeden.

終雪 (shu-setsu)
Het laatste nummer is langzaam genoeg om de categorie van ballad te kunnen behalen, maar dan ook echt nog maar nét. Ook al draaien ze de power-knop wat naar beneden, deze trein dendert gewoon door. Terwijl in dit nummer Roku z’n lange vocals kan laten zien als toevoeging op wat hij al heeft getoond wordt ook hier de diversiteit van de band als een geheel centraal gezet. “終雪 (shu-setsu)” geeft de diversiteit van de band uitstekend weer, maar combineert ook de twee invloeden die op zichzelf al ontzettend veruit elkaar liggen, namelijk metal en Jpop.

In z’n geheel heeft Rumbless. iets dat iedereen wel een beetje aan zal spreken. Of je nou een fan bent van de zwaardere kant zoals “déraciné”, de kalmere kant zoals “終雪 (shu-setsu)” of de electronische kant zoals “Σ -sigma-“ en “reverse”, het maakt niet uit wat je smaak is. Met deze band zul je geheid een stijl vinden die je aanspreekt.
Voor mij was het interessant om te zien hoe de combinatie gemaakt werd tussen twee genres die naar mijn idee niet verder uit elkaar konden liggen, metal en Jpop. Maar voor Rumbless. lijkt het op de best mogelijke manier uit te pakken. Met als resultaat een album met een hoog tempo en alle diversiteit die ze hebben in een enkele verpakking waardoor ze een wijd genre van muziekliefhebbers aan zouden moeten spreken.

Wil je meer weten over de band? Naast dit review heb ik ook nog de kans gehad om de heren een paar vragen te stellen over hun werk. Deze vragen en hun antwoorden kun je hier lezen.

Final score: 75/100

Rumbless.